Jussi Saramo 2 % ihmisistä omistaa yli puolet kaikesta. Me muut tarvitsemme Vasemmistoa.

Oikeisto tuhoaa Finnairin

Finnairin asiakaslehden tuore artikkeli loistavista matkatavarapalveluistaOlin aikanaan yhden kesän töissä Helsinki-Vantaan lentokentällä vartijana. Olin matkatavarapuolella, joten pääsin näkemään läheltä matkatavaroiden lastaamista ja kuljettamista.

Jos ei vartijan homma ole kadehdittavaa, ei sitä ollut matkatavaramiestenkään työ. Se oli raskasta työtä ajoittain kovassa kiireessä. Finnairilla ja Helsinki-Vantaalla oli kuitenkin hyvä maine - kenttätyöntekijät tekivät pienestä palkasta huolimatta töitä kovalla ammattiylpeydellä.

Viime vuonna hyvästä laukkujen käsittelystä annettiin jopa palkinto.

Tämän kovan panoksen Finnairin johto palkitsi ulkoistamalla duunarinsa pahamaineiselle vuokrayhtiö Baronalle. En pysty näkemään mitään perustetta sille, että valtionyhtiö ulkoistaa tärkeän toimintonsa Baronan kaltaiselle yritykselle.

Sen lisäksi, että ulkoistus oli itsessään törkeä veto, hoiti Finnairin johto projektin muutenkin vastuuttomasti ja huonosti. Henkilöstön kanssa ei neuvoteltu, ja tilanne ajautui lakkoon asti.

Vaikka lakkoa ei nyt ole päällä, on laukkujen kanssa jatkuvia ongelmia. Pääluottamusmiehen mukaan henkilökuntaa on aivan liian vähän, jopa 30 hengen vajausta. Työntekijöitä on syytetty "italialaisesta lakosta" eli töiden tahallisesta hidastamisesta, mutta siitä ei työntekijöiden mukaan ole kyse. He tekevät töitä kunnolla, mutta eivät enää "revi ja riuhdo" vajaalla henkilökunnalla toimittaessa paniikkitilanteissa, kuten Finnairin aikana.

Kysyä sopiikin, miksi kukaan antaisi ylimääräistä työnantajalle, joka kohtelee sinua kuin kuraa? Hyvästä työyhteisöstä ja keskinäisestä luottamuksesta hyötyisivät kaikki.

Oli tragikoomista lukea matkatavarapuolen palkinnosta ja Helsinki-Vantaan uudesta loistavasta laukkujen käsittelyjärjestelmästä Finnairin asiakaslehdestä sunnuntaina, kun koneesta ulos tullessa näki röykkiöittäin omistajaa vaikka olevia laukkuja odotustilassa. Todennäköisesti tästä jää pysyvä tahra yhtiön maineelle, huono johto teki korvaamatonta vahinkoa.

Finnairin taloudellinen asema ei ole kovin hyvä, kuten ei muidenkaan vastaavien lentoyhtiöiden. Tällaisessa tilanteessa pitäisi hakea kustannussäästöjä olennaisista paikoista. Jos on pakko mennä henkilökunnan palkkoihin ja työoloihin, se pitää tehdä neuvottelemalla. Aloittaa pitäisi huippupalkatuista johtajista, ei pienintä palkkaa ja kovinta työtä tekevistä.

Jopa valtionyhtiöistä vastaava ministeri Häkämies on kerrankin tarttunut asiaan. Normaalistihan hän on antanut suomalaisen työn upota, ja keskittynyt selittelemään miksei omistajan ääntä voi käyttää. Häkämiehen vaatimus ulkopuolisesta selvitysmiehestä on tarpeellinen.

Valitettavasti Häkämies on taas myöhässä. Oikeistohallituksen omistajapolitiikkaa kuvaa vanha sanonta "kun paska on housussa, on turha enää rypistellä". Ehkä rypistelyn sijaan pitäisi pyrkiä perumaan tehdyt päätökset peseytymällä ja pistettävä kalsarit ja huonot johtajat vaihtoon. Edellinen johtaja jo lähti jättäen jälkeensä surkean perinnön.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Jukka-Pekka Vasara

Juu ei pakaasipoikia voi pitää yksin syyllisinä tähän. Käytännössä tässä tilanteessa olisi parasta lakkauttaa koko finski ja katsoa joku muu tapa hoitaa lentoliikenne.

Käyttäjän simonelo kuva
Simon Elo

Tästä asiasta olen Jussin kanssa samaa mieltä. Työläistä on sorsittu ja lopputulos ei ole hyvä kenenkään kannalta.

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Finnairilla olisi varaa maksaa ihmisille palkkaa, jos lentäjät vaihdettaisiin venäläisiin.

Toinen vaihtoehto on lopettaa koko Finnair ja tehdä yhteistyösopimukset Aeroflotin, SAS:n ja Luthhansan kanssa.

prine (nimimerkki)

höpönlöpön-kyllä se on tämä kova kilpailu-missä työpaikassa ei nykyään olisi kiire !?
ja pieni palkka ?
Ja valitus ei auta !

Markku (nimimerkki)

Jussi käy kiihkeänä Finnairista, esittäen tilanteen värikkäästi johdon olevan nolla ja työntekijöiden painavan niska limassa. Totuus lienee jotain siltä väliltä. Vasemmistonuoriso ei taida enää oikein tunnistaa kupletin juonta.

Fakta on, että suunnilleen sama määrä laukkuja liikkuu oli Finnairia tai ei.
Silloin heitetään laukkupalikatkin ilmaan ja valitaaan ainoastaan sopivimmat uuteen peliin. Varma on ainoastaan muutos ko. alalla, se odottaa vain automaatioata ja henkilöstökevennyksiä. Tämä taisteluhuuto on kutsu niille.

Tiedoksi, Englannista loppui oma autoteollisuus muutama vuosikymmen sitten lakoilun ansiosta.
Finnairikin saadaan taatusti polvilleen kun oikein yritetään. Johdon palkkaus ei ole ratkaisevaa, vain populismiä. Heitä on turha syyllistää lentoyhtiön/den taloustilanteeseen. On globaali lama, meilläkin.
Pelissä on kosolti AY-liikkeen liittojen valta- ja arvovaltapolitiikkaa, populismiä, asiaa ehkä nimeksi.

hojo hojo (nimimerkki)

No tarkoituksellahan tämä tehdään! On se vaan niin kauheeta jos valtionyhtiössä on työmotivaatio korkealla työntekijöillä hyvät olot ja edut.
Koko firma pitää saada pikimmiten oikeiden bisnesmiesten omistukseen ja hallintaan.

lampinen (nimimerkki)

Kiirekin on aika suhteellinen käsite. Ahneella on paskainen loppu. Lentäjien liitonmiesten paska valui nyt ruohonjuuritasolle asti.

Väliveto (nimimerkki)

Niinpä niin, oli aikoja, jolloin lyötiin perse penkkiin valtakunnan tasolla vähemmästäkin, se oli sitä solidaarisuutta. Nykypäivän vasemmisto hymistelee, että pitäs tehdä sitä ja pitäs tehdä tätä, mutta kun ei tehdä. Kohta siellä kentällä hoitelee laukkuhommat aasialainen alihankkija ja sieltä se etenee muille aloille. Vasemmiston kannatus oli viime vaaleissa historiallisen alhainen ja laskee edelleen, jollei kurssi muutu. Olisiko ammattiyhditysliikkeen aika ryhdistäytyä ja lopettaa tämä pelleily, josta kärsii jo koko kansa ja ulkomaiset lentoyhtiömme asiakkaat. Maailman lentoyhtiöiden listalla Finnair on kolmanneksi vanhin ja onnettomuus statistiikka hakee vertaistaan. Yhtiö on ollut jokaisen suomalaisen ylpeyden aihe, pitääkö se tuhota nyt jonkun orjakauppiaan takia?

Mila F (nimimerkki)

Jahas - Finski on sitten käytännössä mennyttä, koska ay-liikkeen pitää todistaa oikeaksi ennustuksensa eli "oikeisto tuhoaa Finnairin". Miten ajattelitte vielä vauhdittaa asiaa? - kukaan ei tule töihin? - kaikki laukut reititetään Kongon kansantasavallan perjantai-markkinoille? Sehän on selvä, että asiakas, joka maksaa matkansa, on itseoikeutetusti se idiootti, jolle pitää matkalaukulla opettaa ay-liikkeen voimakäyttäytymistä ja valittaa siitä, että pomot on sikoja. En tiedä teistä, mutta meikäläiselle sanottaisiin, että pomoa voi vaihtaa ja uutta voi lähteä etsimään heti.

rahaton (nimimerkki)

"Kysyä sopiikin, miksi kukaan antaisi ylimääräistä työnantajalle, joka kohtelee sinua kuin kuraa?"

Ne on asiakkaiden laukkuja, ei työnantajan.
Työsuhteen ongelmat pitää ratkaista neuvottelemalla, ei laittamalla asiakkaiden laukkuja väärään koneeseen.

Kokomusta äänestäjä (nimimerkki)

Ameriikan kokoomuslaiset pitävät valtion tasolla omista yhtiöistään huolta maailmalla, vaikka heidän ideologiaan kuuluu erottaa valtio ja yritykset toisistaan. Mistä johtuu että Google nauttii valkoisentalon erikoishuolenpidosta? Ymmärretäänkö amerikassa että ihmiset, yritykset ja valtio eivät tule kukaan yksinään toimeen?

-------------------------------------------------------
Yhdysvaltojen ulkoministeri Hillary Clinton on julkaissut lausunnon, jossa Kiinan hallinnolta vaaditaan selvitystä epäilyihin nettihyökkäyksistä amerikkalaisia yrityksiä vastaan.

Clinton toteaa, että ulkoministeriö on saanut Googlelta tietoja vakavista tietomurroista 30 suureen yritykseen. Clintonin mukaan ulkoministeriö ottaa tapauksen erittäin vakavasti.

tuohtunut (nimimerkki)

Taxell:ille potkut hänellä on johtokunnan puheenjohtana päävastuu. Hänellä on ehkä takaajutuksena saada yhtiö myyntikuntoon SAS:ille

Kokoomusta äänestävä (nimimerkki)

13#

Hyvä idea: Myydään Finnair SAS:lle ja värvätään ne lentoaseman laukkumiehet Virosta!

eikiitos (nimimerkki)

ei tekstiä jossa jussi ei laittaisi kaikkea oikeiston syyksi. koetahan jo aikuistua ja päästä yli tuosta angstistasi

Mustanaamion anoppi (nimimerkki)

Pygmit näkyy taas päässeen irti.Huutavat puskista neuvoja Mustanaamion suvulle ja hymyilevät kauniisti kun päivänvalossa nähdään.Ovat oppineet taktiikkansa sademetsän apinoilta, noilta mafiaveljiltä, joita vastaan Vaeltava Aave on joutunut tässä mustassa maassa sen jälkeen kun tuli äkkilähtö Bengalista.
Mustanaamion toimeentuloa on myös haitattu rajoittamalla Bengalin tikkujen myyntiä.
Mitä tekevät Suomen työttömät nyt?

Käyttäjän esaolkoniemi kuva
Esa Olkoniemi

Kyllä tässä on aistittavissa sellaista, että suurempaan vastarintaan on ammatttiliitojen alettava, sillä kohta ollaan vajoamassa täysin ihmisarvoa alentavaan yhteiskuntajärjestelmään.

Käyttäjän jarisuominen kuva
Jari Suominen

#17. Ihmisarvoa Suomessa on alennettu jo kauan.Nyt se on laajenemassa niihinkin jotka ennen olivat turvassa.Äärikapitalistinen kehitys syö meiltä työpaikat, palvelut, julkisen omaisuuden ja demokraattisen hallinnon.
Oletko Esa ammattiliiton jäsen?Loimaan kassa ei työväkeä auta-päinvastoin, se hajoittaa voimia.

Petsaus (nimimerkki)

#18 Katos punikki Suominenkin on ehtinyt taas paikalle.

Kuka hullu, nyt Ay liikkeeseen kuuluu, koska Loimaa on suomen suurin ja kasvaa edelleen huimaa vauhtia.

Ay liike ei edistä kuin työttömyyttä ja on jäänne.

Parhaat liksat saa, kun ne neuvoittelee itse. Ja tämän on oivaltaneet jo sadattuhannet suomalaiset jotka ovat valinneet Loimaan kassan eritoten nuoret.

Suominen pysyköön kultaamassaan 70 luvulla juoksuhaudassa sepittämässä "toimittajan" näkemyksiään valkoisesta vaarasta.

Saramon yritys kuihtuu kuin punikin kulli tähän lauseeseen:

"Vaikka lakkoa ei nyt ole päällä, on laukkujen kanssa jatkuvia ongelmia"

Sielläkun nyt vaan sattuu olemaan kokoajan ns. hyvin organisoitu lakko joka ilmenee hyvin organisoiduissa sairaslomissa joita pyöritetään jatkuvalla syötöllä pääagrikaattoreina Ay änkyrät.

Ei kannata Saramonkaan puhua asioista mistä ei tiedä ellei tahallisesti halua valehdella.

Käyttäjän jarisuominen kuva
Jari Suominen

"Petsaus" saa palkkaa niiltä jotka riistävät työväkeä.Oikeistolainen nimetön politrukki, joka ei vastaa milloinkaan muilla kuin iskulauseilla.Stalin olisi ylpeä tuollaisesta kaposta.

Jouni Snellman (nimimerkki)

Ulkoistaminen vuokratyöyhtiölle tarkoittaa käytännössä työnantajan laillisten ja oikeastaan moraalistenkin velvoitteiden kiertämistä ja vesittämistä - niin kai tässäkin tapauksessa. Vasemmistolaiset Ay-änkyrät ovat olleet hyviä turvaamaan omat takapuolensa ja kelomökkinsä, mutta itse asiasta heidät on ostettu hyvin hyvin hiljaisiksi. Tämän pelleilyn hillitseminen vaatisi työntekijäpuolelta kansainvälistä yhteistyötä, mutta siitä ei ole puhettakaan. Esimerkiksi Botnian Uruguayn paperitehdasprojektissa Suomen Ay-liike valjastettiin työnantajan äänitorveksi paikallisia työntekijöitä vastaan.

Tuomas (nimimerkki)

"Jos näin on, niin sano se reilusti ja suoraan: Finnairissa on kaikkien työntekijöiden palkkoja pakko alentaa. Muistathan myös lobata sitä ammattiyhdistysystäviesi kanssa."

Aivan, aivan. _Työntekijöiden_ palkkoja. Ei niiden, jotka ovat vastuussa jamasta.

Keskijohto ja johtohan nauttivat saavutetuista eduista vaikka ovat itse syyllisiä koko tilanteeseen. Et edes ehdota että johdosta potkittaisiin puolet pois ja loppujen palkka puoleen. Kokoomuslainen aatemailma paistaa kiusallisen selvästi ja kaverin palkka on tärkeämpi kuin duunarien työpaikat.

Silloinkin kun kaverit sössivät koko ajan ja kuuluisivat työttömiksi.

Tuomas (nimimerkki)

"Tiedoksi, Englannista loppui oma autoteollisuus muutama vuosikymmen sitten lakoilun ansiosta."

Paskapuhetta, aivan täydellisesti. Perinteinen suurpääoman näkemys, jolla peitellään omia typeriä virheitä ja lyhytnäköisyyttä. Insinööriltä saat vastauksen joka on faktaa:

Englannin autoteollisuus on loistava esimerkki siitä, miten johto ei viitsinyt käyttää rahaa tuotekehitykseen eikä valmistuksen rationalisointiin, vaan kuppasi tuotannon tuottamat rahat voittoina omiin taskuihinsa ja sitten kun teknisesti vanhentuneiden tehtaiden tuotantokustannukset alkoivat sattua pahasti ja tehtaat eivät enää tuottaneetkaan voittoa entiseen malliin, ruvettiin säästämään väärästä päästä eli duunareiden työoloja heikentämällä. Lakot olivat seuraus typerästä johdosta eikä päinvastoin. Eikä vielä silloinkaan remontoitu tehtaita moderneiksi, koska siihen olisi pitänyt panna rahaa, vaan ennemmin ajettiin koko teollisuudenhaara alas täysin kilpailukyvyttömänä, koska siitä jäi enemmän rahaa omaan taskuun.

Täsmälleen sama ilmiö mihin GM sortuu juuri nyt: GM:n johto kuittaa miljoonapalkkaa, vaikka firma on käytännössä konkurssissa: Kuvitteleeko joku oikeasti että johtoa yhtään kiinnostaa enää mikään muu kuin oma palkkashekki?

Englannin autoteollisuus siis kuoli käytännössä siihen että he yrittivät 1970-luvulla tehdä autoja 1940-luvun koneilla ja tuotantotekniikoilla. Yhtään tehdasta ei oltu uusittu sitten sotien, kun ensin ei tarvinnut (1950-1960-luvuilla) ja voittoa tuli kaksin käsin ja sitten *hups* ei ollutkaan rahaa (1970-luvulla). Lyhytnäköinen ja typerä ahneus siis voitti. Aivan puhdas tekninen syy, joka oli ja ilmiselvästi on edelleen ekonomijohdolle liian monimutkainen käsitettäväksi.

_Täsmälleen sama idiotismi mihin Finnair syyllistyy koko ajan_: Ei osata suunnitella paria vuotta pidemmälle ja toimitusjohtajan palkan maksimointi erohetkeen 2 vuoden päähän ohjaa toimintaa, eikä firman etu pitkällä aikavälillä. Eipä ihme että edellinen toimitusjohtaja lähti kupattuaan kaiken mitä oli otettavissa.

Sama tekniikka on kotimaisilla paperifirmoillakin käytössä: Hyvänä vuonna kerätään miljarditolkulla voittoa, joka pikapikaa jaetaan osinkoina että saadaan osakekurssia ylöspäin ja siis johdon optioille lisää arvoa ja sitten kun pitäisikin olla kilpailukykyä taantumassa niin sitä ei ole koska konekanta on museotavaraa. Täysin tietoinen päätös jättää koneet uusimatta koska voitto nyt on tärkeämpi kuin firman tulevaisuus. Selvä se, koska toimitusjohtaja aikoo olla firmassa vain 5 vuotta ja sinä aikana on kupattava kaikki mitä saa ja sen jälkeiset tapahtumat eivät merkitse mitään.

Finnairkin taisi juuri ostaa vähän monta uutta konetta koska edellinen toimitusjohtaja sai hyvät bonukset omaan taskuunsa konekaupasta. Se, että niille ei ollut kysyntää, oli täysin päivänselvää jo ostaessa mutta mitäpä väliä, kunhan rikastuu itse. Klassinen "toimitusjohtaja kuppaa firman tyhjäksi" -tapaus. Muistanette Relanderin ja Soneran.

Toimituksen poiminnat